Om SÅM

SMS-tjänst

Vi på SÅM strävar alltid efter att information gällande ditt/dina tjänster hos oss ska vara så korrekt och träffsäker som möjligt. Eftersom sophämtning och slamtömning i hög grad påverkar din vardag är det viktigt för oss att du så snabbt som möjligt får information om eventuella driftstörningar. Därför har vi nu skaffat ett sms-verktyg som vi kommer att använda för att nå ut med viktig information till dig som kund.

SMS-tjänsten är även fördelaktig för dig som äger flera fastigheter, eller som vill få information om driftstörningar hos t.ex. äldre anhöriga eller obemannade anläggningar.

Även du som har skyddat nummer, oregistrerat kontaktkort, mobil registerad på ditt arbete, eller som äger fritidshus i kommunen kan ta del av tjänsten. Detta gör du genom att anmäla ditt mobilnummer i formuläret nedan. Observera att du tyvärr inte kan registrera utländskt mobilnummer, men du kan istället registrera din e-postadress. Om du så önskar kan du registrera både (svenskt) mobilnummer och e-post.

Om du vill avanmäla en eller flera av dina eller familjens mobilabonnemang från SMS-tjänsten så gör du också det i formuläret nedan.

Självklart informerar vi även om våra driftstörningar via hemsidan, vår Facebooksida, och i vissa fall via annonsering i dagstidning.

SMS-utskicken kommer inte att användas för någon form av försäljning eller marknadsföring.

Frågor och svar

Hur har ni fått mitt nummer?

Vi samarbetar med en leverantör som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Om du är vår kund, och har en mobiltelefon som är registrerad på en adress där vi sköter sophämtning och/eller slamtömning, så kommer du alltså automatiskt att få våra SMS-utskick. Observera att SMS-utskicken aldrig kommer att användas för någon form av försäljning eller marknadsföring.

I vilka fall kommer ni att skicka SMS?

I första skedet kommer sms-utskick enbart att göras vid driftstörningar och planerade ändringar i sophämtningen. Vi kommer sedan att utvärdera och se över möjligheten att använda sms för avisering och kvittering av slamtömning, och eventuellt även skapa möjlighet att få en sms-påminnelse skickad inför sophämtning. Ytterligare info kommer framöver.

Varför får mitt barn SMS av er?

SMS-systemet fungerar så att samtliga mobilnummer som finns registrerade på en adress kommer att få SMS från oss. Vill man avregistrera ett mobilnummer så gör man det enkelt i formuläret ovan.

Varför får inte jag era SMS?

Om du av någon anledning inte har ditt mobilnummer registrerat på den adress som utskicket avser, så får du inte automatiskt SMS från oss. Detta åtgärdar du enkelt genom att registrera ditt nummer i formuläret ovan.

Kommer ni att skicka ut reklam till mig nu när ni har mitt mobilnummer?

Nej, aviseringstjänsten handlar om samhällsinformation, inte marknadsföring. Ditt mobilnummer kommer endast att användas för att förmedla viktig information till dig som kund. I första skedet handlar det enbart om driftinformation. Lite längre fram kan det finnas möjlighet att få sms-påminnelse inför ordinarie sophämtning och dylikt, men detta kommer alltid att vara valbart.

Vi har just nu väldigt högt tryck i vårt kontaktcenter med långa köer i telefonen och lång svarstid på inkommande mail. Vi gör vårt bästa för att besvara dig så snart vi kan! Tack för din förståelse!