Här hittar du svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret du söker eller har enskilda abonnemangsfrågor är du välkommen att kontakta oss.
Varför har jag fått en fast avgift på min faktura?
Den fasta avgiften betalas av samtliga abonnenter, oavsett bostadsform. Den fasta avgiften finansierar återvinningscentraler, miljöstationer, del av administration, information m.m. och fördelas på olika abonnenter efter bedömt nyttjande. Den rörliga avgiften är beroende av vilket abonnemang och kärl du valt och ska täcka hämtnings- och behandlingskostnader.
Hur får jag min faktura?
Du kan få din faktura via Kivra, e-faktura, pappersfaktura eller välja att betala med autogiro.
Beloppet på min faktura stämmer inte, vad har hänt?
Om beloppet på din faktura inte verkar stämma, vänligen kontrollera att abonnemangsform, storlek på kärl och hämtningsintervall är korrekt. Notera även att den faktura du nu fått avser tre månader. Kanske har du tidigare fått fakturan med annat intervall, och att beloppet därför är högre än vanligt. Observera att taxorna justeras i slutet av varje år, vilket kan innebära att din faktura har ett annat belopp än den tidigare haft, samt att fakturan specificeras inklusive moms. Om beloppet på din faktura ändå inte verkar stämma, vänligen kontakta oss.
Vad kan jag hämta/lämna på Ge och Ta?
I Ge och Ta ingår avfall som virke, sten och tegel men också reservdelar till hushållsmaskiner så som ugnsgaller, bestickkorgar och microtallrikar.
Utöver detta finns även krukor, böcker och i viss mån saker som de second hand-verksamheter vi samarbetar med väljer att inte sälja, men som fortfarande är viktiga resurser att ta om hand och använda på nytt.
Exakt vad som finns och i vilken omfattning kan i viss mån variera mellan anläggningar och över tid eftersom det styrs av vilka material och saker som lämnas in. Observera att det du lämnar till Ge och Ta kan komma att hämtas av second hand-aktör eller säljas via Tradera (överskottet går till välgörande ändamål).
På vilka återvinningscentraler finns Ge och Ta?
Skickar ni SMS?
Eftersom sophämtning och slamtömning i hög grad påverkar din vardag är det viktigt för oss att du så snabbt som möjligt får information om eventuella driftstörningar. Vi använder oss därför av ett sms-verktyg för att nå ut med viktig information till dig som abonnent, till exempel om din sophämtning riskerar att försenas. Du kan registrera eller avregistrera ditt mobilnummer här.
Du som har enskild avloppsanläggning kan anmäla via ett separat formulär om du önskar få en kvittens via SMS Länk till annan webbplats. när din anläggning har tömts.
Vi publicerar också driftinformation Länk till annan webbplats. på hemsidan.
Hur har ni fått mitt nummer?
Vi samarbetar med en leverantör som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Om du är vår kund, och har en mobiltelefon som är registrerad på en adress där vi sköter sophämtning och/eller slamtömning, så kommer du alltså automatiskt att få våra SMS-utskick. Observera att SMS-utskicken aldrig kommer att användas för någon form av försäljning eller marknadsföring.
Varför får mitt barn SMS av er?
Vi samarbetar med en leverantör som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Om du är vår kund, och har en mobiltelefon som är registrerad på en adress där vi sköter sophämtning och/eller slamtömning, så kommer du alltså automatiskt att få våra SMS-utskick. SMS-systemet fungerar så att samtliga mobilnummer som finns registrerade på en adress kommer att få SMS från oss.
Observera att SMS-utskicken aldrig kommer att användas för någon form av försäljning eller marknadsföring.
Varför får inte jag era SMS?
Om du av någon anledning inte har ditt mobilnummer registrerat på den adress som utskicket avser, så får du inget automatiskt SMS från oss. Detta åtgärdar du enkelt genom att registrera ditt mobilnummer här.
Enstaka abonnenter som valt att behålla abonnemanget blandat mat- och restavfall får sitt kärl tömt av tvåfacksbilen (som normalt tömmer flerbostadshus). Dessa abonnenter kan tyvärr inte få SMS vid driftstörningar. Får du inte SMS från oss vid driftstörningar, trots att du är registrerad i SMS-tjänsten kan du kontakta oss så tittar vi i våra körlistor om du är en av de enstaka abonnenterna.
Hur behandlas mina personuppgifter?
Vi behandlar och lagrar dina personuppgifter i vårt verksamhetssystem för att kunna utföra soptömning och slamtömning, samt för att vi kan fakturera för levererade tjänster. Vi behandlar aldrig fler personuppgifter än vad som är nödvändigt.
Mer information om dina rättigheter och om hur SÅM behandlar personuppgifter finns i vår integritetspolicy Länk till annan webbplats. som du kan ta del av i sin helhet här på webbplatsen. Du kan också ta del av SÅM:s integritetspolicy som pdf (178 kB).
Länk till annan webbplats.
När hämtas mitt latrinkärl?
Latrinhämtning sker efter budning. Hämtningen sker med flakbil inom 5 arbetsdagar efter beställning.
Vad är det för mått på latrinkärlet?
Bredd 395 mm
Djup 395 mm
Höjd 430 mm
Volym cirka 37 liter
När töms min enskilda avloppsanläggning?
Tömningen av brunnar, minireningsverk och i vissa fall slutna tankar är schemalagd och genomförs en gång per år utan att beställning behöver göras. Tömningen aviseras i förväg.
Du kan anmäla att du önskar få ett SMS när din anläggning har tömts. Om vi inte har kunnat utföra en tömning eller om problem med avloppsanläggningen har uppmärksammats i samband med tömning skickas inget SMS. Vi kommer då istället att kontakta dig via brev eller e-post. Anmäl dig till SMS-kvittens.
Kan jag skaffa en egen sugslang till min enskilda avloppsanläggning?
Har du en avloppsanläggning som ligger längre än 10 meter från slambilens uppställningsplats kan du köpa en egen sugslang och lägga ut när det är dags för tömning, och på så sätt slippa slangdragningstillägg. Slangen går att köpa både som färdigmonterad och i lösa delar från både internet eller lokala företag.
Hur gör jag för att beställa en extra eller akut slamtömning?
Extratömning beställs via kontaktcenter. Vid behov av akut slamtömning utanför kontaktcenters öppettider ringer du journumret 0371-500 97. Observera att jourtaxa utgår vid akut tömning.
Jag ska flytta, vad behöver jag tänka på?
Om du ska flytta till eller från ett hus med slambrunn behöver du anmäla ett ägarbyte. Det gör du enkelt genom att fylla i blanketten för anmälan om ägarbyte.
Mitt sopkärl har inte blivit tömt, vad gör jag då?
Om vi har missat att tömma ditt kärl eller om du har missat att ställa ut det, hör av dig till kontaktcenter.
Våra chaufförer gör sitt bästa för att komma och tömma dina kärl men vid besvärligt väglag, till exempel mycket snö eller ishalka, kan det bli förseningar. Se till att skotta och sanda till hämtningsplats och eventuell vändplan under vintertid, så att vi kommer åt ditt kärl. Vid besvärligt väglag kan du låta ditt kärl stå tills det blivit tömt, vi kör ikapp så fort vi kan.
Vad gör jag när mina matavfallspåsar är slut?
Du som har FNI-kärl kan enkelt beställa nya matavfallspåsar genom att flytta indikatorn som finns på handtaget till sopkärl 1 åt höger i samband med sophämtning. Chauffören till sopbilen ser då detta och lämnar en omgång påsar vid ditt kärl. Skulle du ändå inte få påsar, vänligen fyll i en felanmälan så att vi kan påtala detta för vår entreprenör.
Du som bor i lägenhet vänder dig till din hyresvärd för att beställa nya matavfallspåsar.
Du kan även hämta nya matavfallspåsar på återvinningscentralen eller på SÅMs kontor på Centralplan 5 i Skillingaryd.
Vad gör jag om något av facken i FNI-kärlen inte räcker till?
En del abonnenter har svårt att få plats med plasten i avsett fack. Från 2023 finns det möjlighet till ett extra kärl för plast- och pappersförpackningar eller restavfall. För att beställa ett sådant vänder du dig till kontaktcenter. Vi rekommenderar även att du:
När hämtas mitt trädgårdsavfall?
Om du har ett grönabonnemang så hämtas ditt trädgårdsavfall varannan vecka, mellan april och mitten av november, totalt 16 gånger. För info om vilka tömningsdagar som gäller för just dig, se vår hämtningskalender.
Jag ska flytta, vad behöver jag tänka på?
Om du ska flytta till eller från ett hus med abonnemang för sophämtning behöver du anmäla ett ägarbyte. Det gör du enkelt genom att fylla i blanketten för anmälan om ägarbyte.
Vad är farligt avfall?
Enkelt uttryckt kan man säga att produkter som är giftiga, explosiva, brandfarliga, frätande eller smittförande räknas som farligt avfall den dagen du vill göra dig av med dem.
Vad är grovavfall?
Grovavfall är delar av det avfall som normalt uppkommer i ett hushåll, men som inte kan lämnas i sopkärlet. Exempel på grovavfall är möbler, leksaker och andra skrymmande saker av trä, metall eller plast.
Vad kan jag lägga i min hemkompost?
I en varmkompost kan du lägga allt rens från kött, fisk och annan mat, äggskal, alla blad och blast från sallad, kål, morötter och andra grönsaker, kaffesump, bröd, vissna blommor och blad, burströ från smådjur och mindre mängder servetter och hushållspapper.
Vad är matavfall?
Matavfall är sådant som blir över och inte kan sparas då du lagar mat eller har ätit. Exempel på matavfall: Skal och rester från grönsaker, frukt och rotsaker. Kött-, fisk- och skaldjursrens, pasta, ris, brödkanter, teblad, tepåsar, vissna blommor, äggskal, ost och pålägg, godis och choklad, hushållspapper, servetter, kaffesump, kaffefilter m.m.
Vad är restavfall?
Restavfall är det som blir över när du sorterat ut matavfall, förpackningar och tidningar. Avfallet ska vara väl förpackat i knuten påse.
Vad händer med avfallet efter att det hämtats hos mig?
Matavfallet transporteras till en biogasanläggning där det genom rötning omvandlas till biogas och biogödsel. Restavfallet körs till förbränning och energiutvinning. Plastförpackningar skickas till en balningsanläggning och därefter vidare till Svensk plaståtervinning i Motala, där plasten återvinns och blir nya plastprodukter. Pappersförpackningar återvinns och blir nya pappersprodukter, gammalt glas blir nytt glas och så vidare.
Vad händer om jag sorterar fel?
Om annat än matavfall slängs i matavfallspåsen så kan hela lasset med insamlat matavfall i den sopbilen förstöras, vilket innebär att det måste köras till förbränning istället för att omvandlas till biogas. Det är därför viktigt att rätt avfall hamnar på rätt plats. Är du osäker så kontakta gärna oss eller läs i vår sopsorteringsguide.
Vad kan jag slänga på återvinningscentralen?
Återvinningscentralen är till för hushållens grovavfall och farliga avfall. På vissa återvinningscentraler kan du även lämna förpackningar och andra material som ingår i producentansvaret.
Observera att Rydaholm och Bredaryd inte tar emot farligt avfall.
Vad kan jag slänga på en gröntipp?
På gröntipparna kan du lämna trädgårdsavfall, vilket innefattar gräs, mossa, löv, fallfrukt, växtdelar och mindre grenar (ris) från villaträdgårdar.
Får jag som företagare nyttja återvinningscentralen?
Våra återvinningscentraler är i första hand till för kommuninvånarna i Gislaved, Gnosjö, Värnamo och Vaggeryd, som betalar för vår tjänst via avfallstaxan. Ni som har företag eller verksamhet betalar inte via avfallstaxan men har från våren 2023 ändå möjlighet att lämna mindre mängd verksamhetsavfall mot en avgift. Då behövs ett företagskort som kommer att vara möjligt att beställa under våren 2023. Ni kan också välja att vända er till privata aktörer.
Vad är skillnaden mellan en återvinningsstation och en återvinningscentral?
På återvinningsstationen (ÅVS) lämnar du endast förpackningar. Förpackningarna kan vara av plast, papper, glas eller metall. I de flesta kommuner kan du även lämna tidningar här. Återvinningsstationen är till för privatpersoner och drivs av FTI Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
På våra bemannade återvinningscentraler (ÅVC) lämnar du bland annat grovavfall som trädgårdsavfall, vitvaror, möbler, elektronik och liknande.
Vart hittar jag min närmsta återvinningsstation?
Återvinningsstationerna ägs och drivs av FTI – Förpackningsinsamlingen. På deras hemsida hittar du din närmsta återvinningsstation. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Det är fullt eller skräpigt på min återvinningsstation, vart vänder jag mig då?
Återvinningsstationerna ägs och drivs av FTI – Förpackningsinsamlingen. På deras hemsida finns ett formulär för felanmälan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hittar du inte svaret på din fråga? Du är alltid välkommen att höra av dig till vårt kontaktcenter.