Fakturering

Gislaved, Gnosjö, Värnamo och Vaggeryd kommuner har en gemensam avfallstaxa som är konstruerad i en fast och en rörlig del. Den fasta avgiften betalas av samtliga abonnenter. Den finansierar återvinningscentraler, miljöstationer, del av administration, information med mera. Den rörliga avgiften är beroende av vilket abonnemang och kärl du valt och ska täcka hämtnings- och behandlingskostnader.

Renhållningsavgift för sophämtning villa faktureras kvartalsvis i efterskott för privatpersoner och månadsvis i efterskott för flerfamiljsfastigheter och verksamheter. Renhållningsavgift för fritidshus faktureras en gång per år. Då två eller fler fastighetsägare delar på ett eller flera avfallskärl utgår fast avgift för varje fastighetsägare. 

Slamtömning faktureras när tömningen har skett och latrin faktureras vid nästkommande fakturering, i samband med sophämtning eller fast grundavgift. 

Fakturering för privatperson

Du som privatperson kan få din faktura via Kivra, e-faktura, pappersfaktura eller välja att betala med autogiro. Vi tar inte ut någon faktureringsavgift, oavsett fakturatyp. För att undvika pappersfakturor rekommenderar vi Kivra eller e-faktura. Har du autogiro så får du ändå ett pappersutskick i form av en makulerad faktura för att informera om vilket belopp som kommer att dras från ditt konto och när.

Kivra

Med den digitala brevlådan Kivra får du brev, dokument och fakturor digitalt från anslutna myndigheter och företag. Det är ett miljövänligare alternativ till papperspost. De fakturor du får i Kivra kan du också betala med Kivras betaltjänst. Om du är ansluten till Kivra men av någon anledning inte vill få dina fakturor från SÅM digitalt kan du ställa in detta när du är inloggad.

E-faktura

En elektronisk faktura (e-faktura) skickas till dig via din internetbank. Det är ett miljövänligare alternativ till papperspost. Alla uppgifter är ifyllda på e-fakturan när du får den, men du kan ändra belopp och betalningsdag. När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Har du frågor om hur e-faktura fungerar vänder du dig till din bank.

Pappersfaktura

Med pappersfaktura får du din faktura hem i brevlådan. Vi tar inte ut någon faktureringsavgift men vi rekommenderar någon av de mer miljövänliga fakturatyperna.

Autogiro

Autogiro innebär att du som kontoinnehavare ger oss på SÅM rätt att dra pengar från ditt konto för betalning av aktuell faktura. Överföringen görs automatiskt på förfallodagen från angivet bankkonto. I samband med fakturautskicket får du en makulerad pappersfaktura skickad till dig med information om att aktuellt belopp kommer att dras automatiskt från ditt konto. Har du frågor om hur autogiro fungerar vänder du dig till din bank.

För att teckna autogiro behöver du antingen ansöka via din internetbank, alternativt fylla i en blankett som du undertecknar och skickar in till oss. Du hittar blanketten för nedladdning här. För att tjänsten ska komma igång behöver också banken godkänna att det konto du angett får användas för autogiro och vi som betalningsmottagare ska godkänna dig som användare av autogiro.

Om du vill slippa pappersutskicket och ändå önskar att betalningen ska ske per automatik så kan du hos de flesta internetbanker välja e-faktura med automatisk betalning. Detta innebär att betalningen dras automatiskt på aktuellt förfallodatum, men du får fortfarande en faktura skickad elektroniskt till din internetbank.

Fakturering för flerbostadshus och verksamheter

Ägare av flerbostadshus och verksamheter faktureras månadsvis i efterskott. Företag kan faktureras både via e-faktura/SVE-faktura och via mejl. Hör av er till kontaktcenter så hjälps vi åt att hitta en lösning som passar er.

Har ni företagskort för att lämna verksamhetsavfall på återvinningscentralen? Fakturering för företagskortet sker månadsvis från den månad ni ansluter er.

Fakturering för leverantörer

Vi ser gärna att du som leverantör fakturerar oss via Svefaktura. Kontakta oss för info om GLN-nummer och Van-operatör.

Det går även bra att skicka faktura via post, till adressen:

SÅM
c/o Vaggeryds kommun, Ekonomienheten
Box 43
568 21 SKILLINGARYD

Frågor och svar

Varför har jag fått en fast avgift på min faktura?

Knapp: Expandera för svar

Den fasta avgiften betalas av samtliga abonnenter, oavsett bostadsform. Den fasta avgiften finansierar återvinningscentraler, miljöstationer, del av administration, information m.m. och fördelas på olika abonnenter efter bedömt nyttjande. Den rörliga avgiften är beroende av vilket abonnemang och kärl du valt och ska täcka hämtnings- och behandlingskostnader.

Läs mer om renhållningstaxan.

Hur får jag min faktura?

Knapp: Expandera för svar

Du som privatperson kan få din faktura via Kivra, e-faktura, pappersfaktura eller välja att betala med autogiro. Företag kan faktureras både via e-faktura/SVE-faktura och via mejl.

Läs mer om SÅMs faktureringsrutiner.

Beloppet på min faktura stämmer inte, vad har hänt?

Knapp: Expandera för svar

Om beloppet på din faktura inte verkar stämma, vänligen kontrollera att abonnemangsform, storlek på kärl och hämtningsintervall är korrekt. Notera även att den faktura du nu fått avser tre månader. Kanske har du tidigare fått fakturan med annat intervall, och att beloppet därför är högre än vanligt.

Taxorna justeras i slutet av varje år, vilket kan innebära att din faktura har ett annat belopp än den tidigare haft. Om beloppet på din faktura ändå inte verkar stämma, vänligen kontakta oss.

Hur ser jag på min faktura att jag delar kärl med grannen?

Knapp: Expandera för svar

Om du delar kärl 50/50 % med en granne står det 0,5 efter kärl 1 på fakturan.

Delar ni exempelvis 20/80 % står det 0,2 respektive 0,8 efter kärl 1 på fakturan.

Jag har bytt kärl under perioden fakturan avser, hur ser jag det?

Knapp: Expandera för svar

Om du har bytt kärl under perioden som fakturan avser finns det två sorters kärl på din faktura. Titta noga på datumen för de respektive abonnemangen.

Jag har inte fakturerats något för kärl 2, varför är det så?

Knapp: Expandera för svar

Det är som det ska vara, hela kostnaden för abonnemanget ligger på kärl 1.

Sidan uppdaterades senast:

SMHI varnar för omfattande snöfall och besvärligt väglag. Det kan innebära svårigheter för sopbilarna att ta sig fram och förseningar kan förekomma. Vi ber dig att ha dina kärl ute till de blivit tömda.